Kolej plus
wróć
|
|
|
|
---|---|---|---|
![]() |
Infrastruktury i Budownictwa | Kolej plus
Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wprowadza dodatkowe instrumenty...
![]() |
![]() |
Kto: Andrzej Adamczyk Ministerstwo: Infrastruktury i Budownictwa
Kolej plus
Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wprowadza dodatkowe instrumenty prawne, które – według projektodawców – przyczynią się do rozwoju i efektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej. Nowela ma też przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnem
Opis ustawy
Opis ustawy:
Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wprowadza dodatkowe instrumenty prawne, które w założeniu przyczynią się do rozwoju i efektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej. Program skierowany jest do miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców. Nowela ma też przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu. Na realizację programu rząd zamierza przeznaczyć 6,5 mld zł do 2028 roku.
Plusy:
- Nowe rozwiązania mają przywrócić do ponownego użytku tereny kolejowe, które są niewykorzystywane.
- Ochrona infrastruktury przed likwidacją.
- Przepisy mają pozwolić na wsparcie samorządów województw, które będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa.
- Możliwość przekazywania linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy.
- Uproszczenie systemu udzielania gwarancji finansowych umożliwiających rozpoczęcie procedur przetargowych.
- Duża kwota dofinansowania kosztów kwalifikowanych w wysokości 85%.
Minusy:
- Jednym ze źródeł finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych mają być środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych. Przyczyni się to do wzrostu zadłużenia państwa.
- Szacuje się, że najbiedniejsze gminy nie będą w stanie pozwolić sobie nawet na pokrycie 15% wkładu własnego. Stąd obawa, że na projekcie zyskają jedynie najbogatsze gminy.
- Realizacja celu wykluczenia komunikacyjnego nie daje gwarancji zwrotu inwestycji i opłacalności ekonomicznej.
- Projekt przypomina nieudany projekt reaktywacji PKS.
- W obecnym czasie koszty świadczenia usług przewozowych mają tendencję wzrostową. Rodzi to wątpliwości w stosunku do możliwości dokładnego oszacowania wysokości kosztów inwestycji.
Komentarze